Attractieparken admin  

De digitalisering van attractieparken

In de westerse wereld zijn er reeds een groot aantal zaken gedigitaliseerd. Ook bij attractieparken is dat het geval: uitgebreide informatie over deze parken is tegenwoordig te vinden op het internet. Om lange wachttijden voor de entree van de parken te vermijden worden klanten verzocht deze informatie op het internet door te nemen alvorens het park te bezoeken. Klanten kunnen met een digitaal ticket het park binnengaan en hoeven dan niet meer in een rij voor de kassa te staan wachten. Bovendien zijn er abonnementen verkrijgbaar in de vorm van pasjes die voorzien zijn van een code voor zowel een parkeerplaats als de toegang tot het park.

Digitalisering wordt ook aangewend om klanten te werven: via bekende websites worden regelmatig kortingen aangeboden en/of speciale acties gepromoot. Zodoende kopen veel mensen die besluiten naar een attractiepark te gaan hun ticket online. Een attractiepark kan vervolgens de klantgegevens in een crm systeem opslaan en gebruiken om bijvoorbeeld een verzoek om een enquête in te vullen te kunnen verzenden. Tevreden klanten zullen vaker terugkomen en enkel positieve reclame verspreiden.

Veel attracties zijn met behulp van computers ontworpen. Deze digitale attracties worden vaak ontwikkeld door ingenieurs die gespecialiseerd zijn in het maken van spellen. Door digitale programma’s te gebruiken, is het voor professionals op dit gebied heel eenvoudig om spannende situaties levensecht na te bootsen. Kinderen zijn door het gebruik van computers reeds op jonge leeftijd gewend geraakt aan snelheid en spanning. Dan kun je in een pretpark niet meer volstaan met een ouderwetse draaimolen. Ouderwetse attracties behouden eventueel hun charme maar dan moeten er wel andere snelle en spannende attracties aan toegevoegd worden.

Ook pretparken voor jonge kinderen moeten met hun tijd meegaan om bezoekers te blijven trekken. Aangezien het bezoek aan een pretpark in veel gevallen een gezinsuitje is, zal er voor elke doelgroep een trekpleister moeten zijn. Ouders nemen niet altijd deel aan een activiteit en daarom moet het pretpark ook voor hen aanlokkelijk genoeg zijn om te besluiten dat ze er een dagje met hun kroost naartoe zullen gaan. Er komen steeds meer interactieve digitale attracties en er is zelfs een park met alleen maar dit soort attracties. Vooral bij slecht weer wordt dit park veel bezocht.